Gut 800 Euro mehr als die Z6II (hier im Test) bei Marktstart Ende 2020 ruft Nikon für die Z6III auf. Damit liegt die neue Kamera gut 1200 Euro über dem aktuellen Straßenpreis der Z6II, die parallel auf dem Markt bleibt.
Nikon Z6III mit neuem Sucher und Monitor
Äußerlich hat sich auf den ersten Blick nicht viel gegenüber der Z6II geändert. Der Griff ist minimal anders geformt und auf der Rückseite wurden (wie schon bei der Z8) die Tasten für Serienbilder und Bildwiedergabe getauscht. Das Gehäuse wiegt mit Akku rund 760 Gramm und ist spritzwassergeschützt und soll bis -10 Grad Celsius betriebsbereit sein.
Ein Highlight im wahrsten Sinn des Wortes ist der neue Sucher. Nikon hat die Auflösung auf 5,76 Millionen Punkte erhöht (sowohl die Sucher der Z6II als auch der Z8 lösen 3,69 Millionen Punkte auf) und außerdem die Helligkeit auf 4000 Nits (Candela/qm) bei einer Bildwiederholrate von 60 Bildern/s gesteigert. Bei geringerer Helligkeit lässt sich die Frequenz auf 120 Bilder/s erhöhen. Das OLED-Panel im Sucher hat eine Größe von 0,5 Zoll und deckt den großen DCI-P3-Farbraum ab.
Der Rückseitenmonitor (3,2 Zoll, 2,1 Millionen Punkte) lässt sich – anders als bei der Z6II und Z8 – auch seitlich ausklappen und damit für Selbstaufnahmen nutzen.
Verbessertes Rauschverhalten
Die Neue übernimmt viele Eigenschaften der Z8 (ca. 4000 Euro, 45,7 MP, hier im Test) und überbietet diese sogar in einigen Punkten. Die Auflösung bleibt wie bei der Z6II bei 24,5 Megapixeln, allerdings kommt ein neuer Bildsensor zum Einsatz, der ein verbessertes Rauschverhalten aufweisen soll – bei High-ISO-Anwendungen könnte die Z6III also wegen der größeren Pixel rauschärmer sein als die Z8. Laut Nikon handelt es sich bei dem neuen Bildwandler um einen „teilweise gestapelten“ CMOS-Sensor mit einer Grundempfindlichkeit von ISO 100 und einem Höchstwert von 64.000 (nach unten erweiterbar auf ISO 50, nach oben auf 204.800).
Er soll sich nicht ganz so schnell auslesen lassen wie der Stacked-CMOS-Sensor in der Z8 und Z9, aber in Kombination mit dem neusten Expeed-7-Bildprozessor schneller sein als in der Z6II, sodass die Vorschau im Sucher weniger Latenz aufweist und der Rolling-Shutter-Effekt reduziert wird. Dass der Sensor nicht so schnell ist wie in der Z8 zeigt sich auch daran, dass Nikon – anders als in der großen Schwester – noch einen mechanischen Verschluss verbaut hat, der beispielsweise zum Blitzen mit kurzen Verschlusszeiten benötigt wird. Der mechanische Verschluss schafft wie üblich als kürzeste Zeit 1/8000 s (Synchronzeit 1/200 s), der lautlose elektronische 1/16.000 s.
Autofokus auf dem Niveau der Z8
Laut Nikon bewegt sich der Autofokus weitgehend auf dem Niveau der Z8. So erkennt die Z6III Menschen, Tiere, Autos und Flugzeuge. Die Motivverfolgung und das Low-Light-Verhalten (AF bis -10 EV) sollen der Z8 entsprechen.
Natürlich bringt die Z6III auch einen 5-Achsen-Bildstabilisator mit, der den beweglich gelagerten Bildsensor nutzt. Er kann gemessen nach CIPA-Standard bis zu 8 Blendenstufen kompensieren. Wie erstmals in der Nikon Zf wird die Bildstabilisierung für das aktive Fokusmessfeld optimiert (Fokusmessfeld-VR).
Der bewegliche Bildsensor kann auch für Pixel-Shift-Aufnahmen genutzt werden, die bei Aufnahmen nichtbewegter Motive vom Stativ Moirés reduzieren, die Farbdarstellung verbessern und auf Wunsch die Auflösung auf 98 Megapixel erhöhen. Den Auto-Capture-Modus der Z8 bringt die Z6III übrigens nicht mit.
Schnelle Serien
Serien schießt die Z6III bei aktiviertem elektronischen Verschluss mit bis zu 60 JPEGs/s oder 20 Raws/s, bei reduzierter Auflösung von 10 Megapixeln und APS-C-Crop sogar mit 120 B/s. Mit mechanischem Verschluss sind maximal 14 Bilder/s möglich. Auch ein Pre-Release-Capture-Modus ist an Bord, bei dem die Kamera JPEGs zunächst in einen temporären Ringspeicher aufnimmt und beim Drücken des Auslösers bis zu eine Sekunde rückwirkend auf Speicherkarte sichert. Apropos: Für Speicherkarten steht ein SD- und ein CFexpress-Laufwerk zur Verfügung.
Video mit 6K-Raw und 4K/120p
Filmen kann die Z6III maximal mit 6K/60p Raw, mit dem Codec N-Raw sogar intern auf Speicherkarte. Wem 4K/60p reichen, der kann auf per Oversampling aus 6K generierte und damit besonders detailreiche Videos zurückgreifen. Die maximale 4K-Bildrate liegt sogar bei 120p. In Full-HD gelingen 10fach-Zeitlupen mit 240p.
Eine Besonderheit ist die Line-in-Audio-Schnittstelle, die auch verstärke Audio-Signale verarbeiten kann. Weitere professionelle Videofunktionen sind N-Log und eine Timecode-Synchronisation (kompatibel mit Ultrasync Blue).
Verfügbarkeit, Preise und Zubehör
Die Nikon Z6III ist ab Ende Juni für rund 3000 Euro erhältlich. Nikon bietet außerdem drei Kits an:
- Z6III mit Z 4/24-70 mm für rund 3630 Euro.
- Z6III mit 4-6,3/24-200 mm VR für ca. 3840 Euro.
- Z6III mit 4/24-120 mm S: ca. 3950 Euro.
Als Zubehör ist unter anderem der Batteriegriff MB-N14 für ca. 400 Euro erhältlich, der zwei Akkus vom Typ EN-EL15C aufnimmt.
Technische Daten zur Nikon Z6III
Type of camera | Digital camera with support for interchangeable lenses |
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Lens mount | Nikon Z mount |
Lens
Compatible lenses | Z mount NIKKOR lenses F mount NIKKOR lenses (mount adapter required; restrictions may apply) |
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Effective pixels
Effective pixels | 24.5 million |
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Image sensor
Type | 35.9 × 23.9 mm CMOS sensor (full-frame/FX-format) |
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Total pixels | 26.79 million |
Dust-reduction system | Image sensor cleaning, Image Dust Off reference data (requires NX Studio) |
Storage
Image size (pixels) | [FX (36 × 24)] selected for image area: 6048 × 4032 (Large: 24.4 M), 4528 × 3024 (Medium: 13.7 M), 3024 × 2016 (Small: 6.1 M) [DX (24 × 16)] selected for image area: 3984 × 2656 (Large: 10.6 M), 2976 × 1992 (Medium: 5.9 M), 1984 × 1328 (Small: 2.6 M)[1:1 (24 × 24)] selected for image area: 4032 × 4032 (Large: 16.3 M), 3024 × 3024 (Medium: 9.1 M), 2016 × 2016 (Small: 4.1 M) [16:9 (36 × 20)] selected for image area: 6048 × 3400 (Large: 20.6 M), 4528 × 2544 (Medium: 11.5 M), 3024 × 1696 (Small: 5.1 M) |
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File format (image quality) | NEF (RAW): 14 bit; choose from lossless compression, high efficiency★, and high efficiency options JPEG: JPEG-Baseline compliant with fine (approx. 1 : 4), normal (approx. 1 : 8), or basic (approx. 1 : 16) compression; size-priority and optimal-quality compression available HEIF: Supports fine (approx. 1 : 4), normal (approx. 1 : 8), or basic (approx. 1 : 16) compression; size-priority and optimal-quality compression available NEF (RAW)+JPEG: Single photograph recorded in both NEF (RAW) and JPEG formats NEF (RAW)+HEIF: Single photograph recorded in both NEF (RAW) a nd HEIF formats |
Picture Control system | Auto, Standard, Neutral, Vivid, Monochrome, Flat Monochrome, Deep Tone Monochrome, Portrait, Rich Tone Portrait, Landscape, Flat, Creative Picture Controls (Dream, Morning, Pop, Sunday, Somber, Dramatic, Silence, Bleached, Melancholic, Pure, Denim, Toy, Sepia, Blue, Red, Pink, Charcoal, Graphite, Binary, Carbon); s elected Picture Control can be modified; storage for Custom Picture Controls Note: Choice of Picture Controls is r estricted to Standard, Monochrome, and Flat when HLG is selected for tone mode during still photography. |
Media | CFexpress (Type B), XQD, SD (Secure Digital), and UHS-II compliant SDHC and SDXC memory cards |
Dual card slots | Either card can be used for overflow or backup storage, for separate storage of NEF (RAW) and JPEG or HEIF pictures, or for storage of duplicate JPEG or HEIF pictures at different sizes and image qualities; pictures can be copied between cards |
Viewfinder
Viewfinder | 1.27-cm/0.5-in. approx. 5760k-dot UXGA OLED electronic viewfinder with color balance and auto and 19-level manual brightness controls; high frame-rate display available |
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Frame coverage | Approx. 100% horizontal and 100% vertical |
Magnification | Approx. 0.8x (50 mm lens at infinity, -1.0 m-1) |
Monitor
Monitor type | 8-cm/3.2-in., approx. 2100k-dot vari-angle TFT touch-sensitive LCD with 170° viewing angle, approximately 100% frame coverage, a nd color balance and 15-level manual brightness controls |
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Shutter
Type | Electronically-controlled vertical-travel focal-plane mechanical shutter; electronic front-curtain shutter; electronic shutter |
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Speed | 1/8000 to 30 s (choose from step sizes of 1/3, 1/2, and 1 EV, extendable to 900 s in mode M), bulb, time *When using an electronic shutter, the shutter speed can be set up to 1/16000 s. |
Flash sync speed | Flash synchronizes with shutter at speeds of 1/200 s or slower; faster sync speeds are supported with auto FP high-speed sync *When using an electronic shutter, flash synchronizes with the shutter at speeds of 1/60 s or slower; and auto FP high-speed sync cannot be used. |
Release
Release modes | Single frame, continuous low-speed, continuous high-speed, continuous high-speed (extended), high-speed frame capture + with Pre-Release Capture, s elf-timer |
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Approximate frame advance rate | Continuous low-speed: Approx. 1 to 7 fps Continuous high speed: Approx. 8.1 fps (when using the electronic shutter and image quality settings other than NEF (RAW) and NEF (RAW) +: approx. 16 fps) Continuous high speed (extended): Approx. 14 fps (with electronic shutter: Approx. 20 fps) High-speed frame capture + (C30): Approx. 30 fpsHigh-speed frame capture + (C60): Approx. 60 fps High-speed frame capture + (C120): Approx. 120 fps* Maximum frame advance rate as measured by in-house tests. |
Exposure
Metering system | TTL metering using camera image sensor |
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Metering modes | Matrix metering Center-weighted metering: Weight of 75% given to 12 or 8-mm circle in center of frame or weighting can be based on average of entire frame Spot metering: Meters circle with a diameter of approx. 4 mm centered on selected focus point Highlight-weighted metering |
Metering range (ISO 100 equivalent, f/2.0, 20°C/68°F) | -4 to +17 EV |
ISO sensitivity (Recommended Exposure Index) | ISO 100 to 64000 (choose from step sizes of 1/3 and 1 EV); can also be set to approx. 0.3, 0.7, or 1 EV ( ISO 50 equivalent) below ISO 100 or to approx. 0.3, 0.7, 1, or 1.7 EV (ISO 204800 equivalent) above ISO 64000; auto ISO sensitivity control available Note: ISO sensitivity is limited to 400 to 64000 when HLG is selected for tone mode. |
Active D-Lighting | Auto, Extra high, High, Normal, Low, and Off |
Multiple exposure | Add, average, lighten, darken |
Other options | HDR overlay, photo mode flicker reduction, high-frequency flicker reduction |
Autofocus
Type | Hybrid phase-detection/ contrast AF with AF assist |
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Detection range (in photo mode, AF-S, ISO 100 equivalent, f/1.2 lens, 20°C/68°F) | -10 to +19 EV |
Focus points | 273 focus points (single-point AF), 299 focus points (auto-area AF) *Number of focus points available in photo mode with FX selected for image area. |
AF-area modes | Pinpoint (available in photo mode only), single-point, dynamic-area (S, M, and L; available in photo mode only), wide-area (S, L, C1, and C2), and auto-area AF; 3D-tracking (available in photo mode only); subject-tracking AF (available in video mode only) |
VR
Camera on-board VR | 5-axis image sensor shift |
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Lens on-board VR | Lens shift (available with VR lenses) |
Flash
Flash control | TTL: i-TTL flash control; i-TTL balanced fill-flash is used with matrix, center-weighted, and highlight-weighted metering, standard i-TTL fill-flash with spot metering |
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Flash modes | Front-curtain sync, slow sync, rear-curtain sync, red-eye reduction, red-eye reduction with slow sync, off |
Nikon Creative Lighting System (CLS) | i-TTL flash control, radio-controlled Advanced Wireless Lighting, optical Advanced Wireless Lighting, modeling illumination, FV lock, Color Information Communication, auto FP high-speed sync, unified flash control |
White balance
White balance | Auto (3 types), natural light auto, direct sunlight, cloudy, shade, i ncandescent, fluorescent (3 types), flash, choose color temperature (2500 to 10,000 K), preset manual (up to 6 values can be stored), all with fine-tuning |
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Bracketing
Bracketing types | Exposure and/or flash, white balance, and ADL |
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Video
Metering mode | Matrix, center-weighted, or highlight-weighted |
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Frame size (pixels) and frame rate | 5376 × 3024 (5.4K): 60p/50p/30p/25p/24p 3840 × 2160 (4K UHD): 120p/100p/60p/ 50p/30p/25p/24p 1920 × 1080: 240p/200p/ 120p/100p/ 60p/50p/30p/25p/24p 1920 × 1080 slow-motion: 30p (×4)/25p (×4)/ 24p (×5)Note: Actual frame rates for 240p, 200p, 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, and 24p are 239.76, 200, 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, and 23.976 fps respectively. |
Frame size (pixels) and frame rate (RAW video) | 6048 × 3402: 60p/50p/30p/ 25p/24p 4032 × 2268: 60p/50p/ 30p/25p/24p 3984 × 2240: 120p/ 100p/60p/ 50p/30p/25p/24p Note: Actual frame rates for 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, and 24p are 119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, and 23.976 fps respectively. |
File format | NEV, MOV, MP4 |
Video compression | N-RAW (12 bit), Apple ProRes RAW HQ (12 bit), Apple ProRes 422 HQ (10 bit), H.265/HEVC (8 bit/10 bit), H.264/AVC (8 bit) |
Audio recording format | Linear PCM (48 KHz, 24 bit, f or videos recorded in NEV or MOV format) or AAC (48 KHz, 16 bit, for videos recorded in MP4 format) |
Audio recording device | Built-in stereo or external microphone can be used; external audio devices can be used via line input, audio input sensitivity adjustable; attenuator, frequency response, and wind noise reduction functions |
Exposure compensation | Range: -3 to +3 EV in steps of 1/3 or 1/2 EV |
ISO sensitivity (Recommended Exposure Index) | M mode: Manual selection (ISO 100 to 51200; choose from step sizes of 1/6, 1/3 and 1 EV); with additional options available equivalent to approximately 0.3, 0.7, 1, or 2 EV (ISO 204800 equivalent) above ISO 51200; auto ISO sensitivity control (ISO 100 to Hi 2.0) available with selectable upper limit Note: ISO sensitivity is limited to 400 to 51200 when HLG is selected for tone mode. ISO sensitivity is limited to Lo 0.3 to 2.0 and 800 to 51200 when N-Log is selected for tone mode. Modes P, S, A: Auto ISO sensitivity control (ISO 100 to Hi 2.0) with selectable upper limit Auto mode: Auto ISO sensitivity control (ISO 100 to 51200) |
Other options | Time-lapse video recording, electronic vibration reduction, time codes, N-Log and HDR (HLG) video, wave-form display, r ed REC frame indicator, video recording display zoom (50%, 100%, and 200%), extended shutter speeds (modes S and M), and dual-format (proxy-video) recording for RAW video; option to view video recording info available via i menu; Hi-Res Zoom |
Interface
USB | Type C SuperSpeed USB connector; connection to built-in USB ports is recommended |
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HDMI output | Type-A HDMI connector |
External audio input | Stereo mini-pin jack (3.5 mm diameter; plug-in power and line input supported) |
Audio output | Stereo mini-pin jack (3.5 mm diameter) |
Accessory terminal | Built-in (can be used with MC-DC2 remote cords and other optional accessories) |
Wi-Fi/Bluetooth
Wi-Fi | Available |
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Bluetooth | Available |
Power source
Battery | One EN-EL15c rechargeable Li-ion battery; EN-EL15b and EN-EL15a batteries can be used in place of the EN-EL15c. Note: Fewer pictures can be taken on a single charge than with the EN-EL15c. EH-8P AC adapters can be used to charge EN-EL15c and EN-EL15b batteries only. |
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Battery pack | MB-N14 power battery packs (available separately) taking two EN-EL15c batteries; EN-EL15b and EN-EL15a batteries can be used in place of the EN-EL15c. Note: Fewer pictures can be taken on a single charge than with the EN-EL15c. |
AC adapter | EH-8P AC adapters (available separately); supplied UC-E25 USB cable required EH-5d, EH-5c, and EH-5b AC adapters; requires EP-5B power connector (available separately) |
Tripod socket
Tripod socket | 0.635 cm; 1/4 in., ISO 1222 |
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Dimensions/weight
Dimensions (W × H × D) | Approx. 138.5 × 101.5 × 74 mm/ 5.5 × 4 × 3 in. |
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Weight | Approx. 760 g/1 lb. 10.9 oz. with battery and memory card but without body cap and accessory shoe cover; approx. 670 g/1 lb. 7.7 oz. (camera body only) |
Operating environment
Operating environment | Temperature: -10°C to 40°C (+14 °F to 104 °F); humidity: 85% or less (no condensation) |
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Supplied accessories
Supplied accessories (may differ by country or area) | EN-EL15c Rechargeable Li-ion Battery, HDMI/USB Cable Clip, AN-DC26 Strap, UC-E25 USB Cable, BS-1 Accessory Shoe Cover, DK-29 Rubber Eyecup, BF-N1 Body Cap |
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- XQD is a trademark of Sony Corporation.
- CFexpress is a trademark of the CFA.
- The SD, SDHC and SDXC logos are trademarks of the SD-3C, LLC.
- HDMI, the HDMI logo and High-Definition Multimedia Interface are trademarks or registered trademarks of HDMI Licensing LLC.
- Wi-Fi® and the Wi-Fi logo are trademarks or registered trademarks of the Wi-Fi Alliance®.
- The Bluetooth® word mark and logos are registered trademarks owned by Bluetooth SIG, Inc. and any use of such marks by Nikon is under license.
- Other products and brand names are trademarks or registered trademarks of their respective companies.
- Nikon reserves the right to change the appearance and specifications of the hardware and software described in this material at any time and without prior notice.
- Specifications are subjects to change without notice.
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